Monday, November 17, 2008

JJ , Rais dapat banyak publisiti

CUBIT-CUBIT
17 November 2008

SEMALAM Jamaluddin Jarjis yang lebih dikenali sebagai JJ, mendapat publisiti istimewa Mingguan Malaysia dalam bentuk interviu. Jika interviu itu merupakan permulaan siri khas bagi calon-calon Naib Presiden UMNO, maka JJ mendapat penghormatan sebagai pendahulu. Si Keldai percaya ia bukanlah satu kebetulan. Pasti ada pihak yang mahukan JJ diberi publisiti istimewa.



Dan setelah agak lama mendiamkan diri selepas tidak lagi menjadi menteri, JJ sejak sebulan lalu selalu sahaja mendapat perhatian Utusan Malaysia. Ada-ada sahaja berita mengenainya. Ia bermula dengan JJ dalam ucapan di Dewan Rakyat membela akhbar suara Melayu ini dan menghentam pembangkang kerana melancarkan kempen memboikot Utusan Malaysia.

Lumrah bagi Utusan Malaysia untuk memberikan layanan istimewa kepada seorang yang telah bersuara lantang membelanya, tapi Si Keldai ini yakin ada sesuatu yang lebih daripada itu.

Maka timbul pertanyaan, tidakkah akan timbul iri hati di kalangan lain-lain calon Naib Presiden UMNO? Pada hari yang sama Syed Abdul Hamid Albar juga diinterviu Mingguan Malaysia. Cuma bezanya Syed Hamid tidak bercakap mengenai politik. Beliau bercakap mengenai Akta Keselamatan Dalam Negeri atas kapasiti Menteri Dalam Negeri.


Seorang lagi calon Naib Presiden UMNO yang sering mendapat tempat dalam akhbar berbahasa Melayu ialah Menteri Luar, Rais Yatim. Pada hari ini komennnya mengenai politik Melayu perlu diperkasakan bagi mengelak cemuhan pihak-pihak lain telah menjadi berita utama muka depan Utusan Malaysia.
Bagaimanapun, pada hemat Si Keldai, Rais yang pintar bercakap selalu mendapat publisiti kerana kenyataan dan komennya mempunyai nilai berita. Rais seorang yang sangat berpandangan bebas, malah kadang kala bertentangan dengan pandangan atau pendirian pucuk pimpinan parti. Mungkin ciri ini meletakkannya sebagai tokoh politik Melayu yang mendapat tempat di hati wartawan-wartawan Melayu.
Dari segi pencalonan, Rais menduduki tempat tercorot dalam senarai mereka yang layak bertanding jawatan Naib Presiden UMNO. Barangkali kedudukannya yang istimewa di hati wartawan-wartawan Melayu akan membantu beliau dalam perlumbaan yang akan berakhir di Perhimpunan Agung UMNO Mac 2009.

Agak menarik, dalam akhbar yang sama Rais dilaporkan berkata bahawa beliau tidak akan sesekali tunduk kepada permainan politik wang bagi memenangi jawatan itu.

``Saya adalah calon paling akhir yang melepasi kelayakan bertanding kerana saya tidak tunduk kepada permainan ini (politik wang) dan itu yang saya rasakan,'' tegas Rais.

Sama ada Rais kalah atau menang tanpa politik wang, ia akan diperhatikan sebagai satu natijah penilaian terhadap politik UMNO secara keseluruhan.

Apa komen lain-lain calon Naib Presiden UMNO?

SI KELDAI

No comments: